Kniha Thirteen Reasons Why (2007) vyšla vo vydavateľstve Slovart pod názvom Mŕtve dievča neklame v roku 2017. Zdá sa to byť dlhý odstup, ale táto kniha jednoducho nechce odísť, stále sa drží vysoko v rebríčkoch, čo naznačuje, že má potenciál stať sa klasikou. Je určená mladým dospelým, stredoškolákom, ale rovnako patrí do rúk ich rodičom, priateľom, každému, kto chce zaspomínať na neisté roky dospievania. V roku 2017 poslúžila kniha ako základ k rovnomennému televíznemu seriálu televíznej siete Netflix. To jej samozrejme vdýchlo nový život. V prípade filmových a televíznych adaptácií je otázne, čo by mal človek absolvovať ako prvé, film alebo knihu. Kniha je to, čo chcel povedať autor, film je to, čo má udržať pozornosť aj tých ľudí, ktorí by po knihe určite nesiahli. Rozhodne nejde o dehonestáciu filmu, pretože vzniklo veľa skvelých adaptácií literárnych diel. V tomto prípade to však nie je úplne isté, zrejme preto, že seriál ubral na subtílnosti a pridal grafické scény, nových hrdinov a nové atribúty tým starým. Takže pre pochopenie pôvodnej myšlienky tentoraz radšej kniha.
Rozprávačom je plachý stredoškolák Clay Jensen, ktorý jedného dňa nájde na prahu domových dverí balík obsahujúci sedem audiokaziet s nahrávkami dievčenského hlasu. Zdesený zistí, že rozprávačkou je Hannah Bakerová, spolužiačka, do ktorej bol tajne zaľúbený a ktorá pred dvoma týždňami spáchala samovraždu.
Každá strana kaziet obsahuje jeden dôvod, prečo sa Hannah rozhodla zomrieť, jedno meno, jedno obvinenie. Len jedno z nich si zaslúži tú „poctu“, že je spomenuté dvakrát. K balíku je pripojený zoznam inštrukcií, ktorý pôsobí zľahka výhražne, zrejme preto, aby Hannah aj posmrtne prinútila poslucháčov, aby si jej monológ vypočuli do konca. Je zrejmé, že ich to pramálo poteší. Pokiaľ by si všetci, ktorí sú spomenutí v zozname, kazety nevypočuli a neposlali ich ďalšiemu z hriešnikov, existovala druhá kópia, ktorú by zverejnil neznámy pomocník.
Clay si nie je vedomý toho, že by Hannah nejako ublížil, napriek tomu napäto počúva, trávi tak celú noc a putuje po miestach na mape, ktorá je súčasťou tejto zvláštnej hry.
Veci, ktoré sa Hannah na strednej škole stali, nie sú nijako raritné. Každý, kto absolvoval strednú školu istotne pamätá triednych tyranov, ohováranie, dievčenské aj chlapčenské intrigy, rivalitu, podrazy, občas experimenty s drogami, alkoholom alebo sexom. Možno patrí k dospievaniu naučiť sa zvládať napäté situácie. Keby sa každá obeť ohovárania a mobbingu mala rozlúčiť so životom pred maturitou, možno by nemal kto študovať na vysokých školách.
Hannah si vymení prvý bozk s chlapcom, nič viac, on však kamarátom naznačuje, že dosiahol väčší úspech. Ďalšia kamarátka ju fyzicky napadne v nezmyselnom záchvate žiarlivosti. Spolužiak ju potajomky fotí cez okno, iný jej ukradne báseň a bez jej súhlasu ju zverejní v školskom časopise. Lavína nepríjemností sa nabaľuje. Hannah sa necíti bezpečne ani v škole, ani doma, a nakoniec už ani vo vlastnej hlave. To, čo začalo banalitou, postupne naberá stále viac na vážnosti, udalosti sú temnejšie, násilnejšie.
Clay, ktorý sa nájde na jednej z posledných kaziet, sa trápi. Je bezmocný, akt samovraždy je konečný a neodvolateľný. Konanie spolužiakov a priateľov Hannah je často hanebné, občas až kriminálne, ale na druhej strane ide o veci, ktorým sa dá postaviť a ktoré nie je nikto nútený pasívne akceptovať. Hannah síce vymenúva, ako jej bolo ublížené, ale nerobí žiadnu sebareflexiu. Nekonala ani tam, kde pasivitu nemôže ospravedlniť vôbec nič. Je tiež otázne, či si všetci čitatelia budú schopní uvedomiť, že reakcie Hannah nie sú v poriadku, že nie je zdravá. Keby si ju poriadne všímali rodičia, pedagógovia a priatelia, museli by zbadať varovné signály. Musela by sa liečiť. Je desivé, ak po prečítaní nejakej knihy stúpne počet samovrážd. V tomto prípade sa to reálne stalo. Môže za to kniha?
Autor Jay Asher nie je povinný ponúkať správne riešenia tínedžerských problémov. On sa zrejme snaží upozorniť na to, že každý, hoci banálny skutok, môže vyvolať netušenú spúšť v inom človeku. Hannah to formuluje takto: „Neviete, čo iné sa dialo v mojom živote. Doma. Ani v škole. Neviete nič o živote druhých, len o tom svojom. Keď začnete zasahovať do jednej časti života niekoho iného, zasiahnete aj iné časti. Nanešťastie, nedá sa to od seba oddeliť. Takže, keď začnete niekomu zasahovať do jednej časti života, zasiahnete tým celý jeho život.“ Je to trocha kostrbatá variácia na tému mávnutia motýlích krídel, ale je pravdivá. Hannah nie je schopná nadhľadu, nedokáže si uvedomiť, koľko dievčat by chcelo mať jej problémy. Svet sa zmieta v násilných konfliktoch, chudobe, zneužívaní slabších. Ale opäť, precitlivený a nie zdravý mladý človek sa môže ocitnúť v situácii, keď zvolí drastické riešenie. Táto kniha je toho svedectvom.
Jay Asher
Mŕtve dievča neklame
Preklad Paulína Feriancová
SLOVART, 2017
Publikované: 01/07/2019

Beáta Beregrad Grünmannová – autorka je publicistka a recenzentka.