Patrícia Gabrišová: Matka – výkrik
Július Barč-Ivan: Matka Na území Slovenska sa dráma ako literárny druh vyvíjala s pomerným oneskorením v porovnaní s už etablovanými epickými a lyrickými žánrami, čo bolo zapríčinené nedostatočne rozvinutou divadelnou scénou. Jej počiatky boli spočiatku spojené so školskými predstaveniami v latinčine, nedostatok divadiel v neskoršom období suplovali kočovné súbory
Patrícia Gabrišová: Koncept lásky na pozadí zbierky Dotyky od Miroslava Válka
Miroslav Válek : Dotyky Miroslav Válek podľa súčasnej literárnej kritiky spoločne s Milanom Rúfusom na základoch tradičnej poetiky vybudoval poéziu moderného rázu a je pokladaný za majstra voľného verša - aj v čase prevládajúceho modelu socialistického realizmu sa mu v básňach podarilo prelomiť schematizmus a namieril svoje poetické
Patrícia Gabrišová: S chuťou vanilky, tradícií a domova
Martin Kukučín : Vianočné oblátky Historička a etnologička Katarína Nadaská o Vianociach píše ako o období mimoriadne bohatom na tradície, ktorému predchádzala dôkladná duchovná a praktická prípravy. Vianočné tradície sú už po stáročia zaužívaným systémom špecifických rituálov a obradov spojených s kresťanskou vierou - narodením Božieho syna. Ich pôvod
Patrícia Gabrišová: Priezračné ako sklo
Alfonz Bednár : Sklený vrch Pôsobenie Alfonza Bednára v slovenskej literatúre je podmienené nastolenými spoločensko-historickými podmienkami po roku 1945 a udalostiach tzv. Víťazného februára 1948. V krajinách východného bloku, t. j. v područí ZSSR sa udomácnil socialistický realizmus ako oficiálny umelecký smer určujúci v plnej šírke vtedajšie metodologické
Patrícia Gabrišová: Venované všetkým (ne)prebudeným (aby po nich zostala aspoň machuľa)
Martin Kukučín : Neprebudený K napísaniu príspevku ma inšpiroval článok Ako slovenská medicína prebudila Ondráša Machuľu uverejnený v populárno-odbornom mesačníku Historická revue (3/2022), v ktorom sa Jaroslav Valent a Viktor Hlavatovič zaoberajú diagnózou endemického kreténizmu. Ide o pomerne rozšírené mentálne ochorenie, ktoré v 19. a čiastočne v prvej polovici
Patrícia Gabrišová: Podoby postáv vo vybraných prózach Jozefa Gregora Tajovského
Predstaviteľ II. (tzv. kritickej) vlny slovenského realizmu, Jozef Gregor Tajovský, v plnom rozsahu prozaickej a dramatickej tvorby nastavil zrkadlo sociálnym a mravným fenoménom zobrazujúc a akceptujúc postulát škaredosti ako prirodzenú súčasť reality. Využívaný realistický, priam dokumentárny princíp umožňuje prispieť k reflexii doby, a zároveň dochádza k narúšaniu utkvelých predstáv
Patrícia Gabrišová: Objaviť v sebe dieťa
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ Letec, chlapec, ruža, planéta, líška, nakresli mi ovečku a “to dôležité a očiam neviditeľné” - ľahko odhaliteľné kľúčové slová, ktoré v plnom rozsahu charakterizujú celosvetovo známe dielo - Malý princ od francúzskeho spisovateľa A. de Saint-Exupéryho. V príspevku ide o načrtnutie stručnej koncepcii malého
Ako gymnazisti, terciáni, čítajú dielo Malý princ
Ako hodnotíš dielo Malý princ? Zaujalo Ťa niečím? Vyber si časť, ktorá ti v pamäti utkvela najviac. Tereza : Je obdivuhodné, ako autor dokázal v príbehu Malého princa napísať toľko hlbokých myšlienok a právd. Prostredníctvom života a zážitkov Malého princa poukazuje na to, ako rozdielne vnímame svet, kým sme dieťaťom. Svet je plný
Patrícía Gabrišová: V kontúrach noci, smútku a (bez)nádeje
Ivan Krasko: Nox et solitudo Osobnosť básnika Ivana Kraska je neodmysliteľne spätá s etablovaním slovenskej literárnej moderny. Literatúra európskej moderny sa koncipovala na konci dlhého 19. storočia a priamo súvisela s pocitom intelektuálnej a existenčnej krízy. Racionalita a pragmatickosť západnej kultúry neprinášajú (uspokojivú) odpoveď na základné ontologické či metafyzické
Ako gymnazisti čítajú dielo Jozefa Cígera-Hronského Jozef Mak
Čo dokáže jeden z milióna? Lívia Čo dokáže, keď je iba kvapkou v mori? No, ak by tam tá kvapka nebola, mohlo by sa stať, že by tam chýbala. Dokáže všetko a nič. Všetko, čo mu život na plecia naloží, prežije, a predsa po sebe nič nezanechá, aby naňho niekto spomínal. Musí
Patrícia Gabrišová: Čo dokáže jeden z milióna?
Jozef Cíger Hronský - Jozef Mak Rozsiahle dielo Jozefa Cígera Hronského zapadá do kontextu medzivojnovej literatúry a býva zaraďované do línie psychologického realizmu. V popredí jeho tvorby možno vnímať život jednotlivca na pozadí širších dejinných súvislostí a spoločenských javov uvažujúc nad vytváraním nadčasových ľudských hodnôt.
Martina Buzinkaiová: Prečo sa smejeme?
Molière: Tartuffe „Sire, jelikož úkolem komedie je napravovat lidi tím, že je baví, měl jsem za to, že v oboru, jímž se zabývám, nemohu udělat nic lepšího než napadat zesměšňujícím vylíčením neřesti své doby. A poněvadž pokrytectví je nepochybně jednou z nejrozšířenějších, nejprotivnějších a nejnebezpečnějších neřestí, napadlo mě,
Patrícia Gabrišová: Boh nám žehnaj každého!
Charles Dickens : Vianočná koleda V anglosaskom prostredí je Vianočná koleda (orig. Christmas Carol, 1843) v podaní Charlesa Dickensa azda najznámejším vianočným príbehom, ktorý sa dočkal množstva filmových či divadelných adaptácií. Ako kultúrny fenomén zohráva dôležitú úlohu pri vnímaní Vianoc, ktorých synonymom sú pokoj, nádej a láska. Popularita príbehu
Ako stredoškoláci čítajú dielo Mila Urbana Živý bič
Na základe prečítaného zhodnoťte, čo a ako bičuje do živého? Lívia Čo a ako bičuje Ráztočanov do živého? Hlad? Bieda? Vojna? Choroba? Je toho oveľa viac. Bičuje ich krutosť tohto sveta, krutosť zapríčinená vojnou, no nielen tá. Milo Urban opisuje aj spôsob, akým lekár vyberal, kto je vhodný byť vojakom. „Schopný...,
Patrícia Gabrišová: Zaťať do živého
Milo Urban : Živý bič Román Živý bič (1927) od spisovateľa Mila Urbana má v slovenskej literatúre - v rámci literárnej vedy či tradičného stredoškolského vzdelávania - niekoľko zaužívaných prívlastkov. Možno ho charakterizovať ako expresionistický, vojnový, psychologický a zároveň vypovedá o unanimistickej podstate slovenskej dediny (una anima -