Jaroslava Šaková: Amerikou naprieč, sebe samému v ústrety
Jack Kerouac: Na ceste Rýchlo, rýchlo, nasadať! Vydávame sa na cestu, no tak, poďte už! Kufor nechajte tak, nič nepotrebujete, sadnite si dopredu alebo dozadu, kam chcete, len sa trochu potlačte, aby sa zmestili aj Jack a Neal. Aha, už idú... Veľa sa už popísalo o tom, ako úvodná veta
Patrícia Gabrišová: Narcis, outsider, unikát, Sloboda
Rudolf Sloboda: Narcis Rudolf Sloboda debutoval v šesťdesiatych rokoch 20. storočia a dodnes sa pokladá za autora, ktorý mal výrazný vplyv na ďalšie smerovanie slovenskej prózy. Za ústredný znak jeho písania je pokladaná autoštylizácia, rozporuplnosť medzi vnútorným chaosom a vonkajším svetom a prítomnosť existenčných situácií, v ktorých najviac odhaľujeme
Jaroslava Šaková: So Salingerom nikto nie je sám
Jerome David Salinger: Kto chytá v žite Slovenské vydanie Salingerovej knihy Kto chytá v žite malo šťastie na dobrý preklad. To je pre text zaradený do tzv. povinného čítania veľkou výhrou. Čítajúcu mládež má totiž šancu otráviť o čosi menej než iné knihy, ba dokonca ju zaujať. Raz darmo, Salinger je tým
Patrícia Gabrišová: Plnými dúškami zo života
Dušan Dušek: Kufor na sny Prozaik, scenárista a básnik Dušan Dušek vstúpil do literárneho diania v 60. rokoch 20. storočia prostredníctvom vtedajších periodík Mladá tvorba či Romboid, v roku 1972 debutoval poviedkovou zbierkou Strecha domu. Je autorom viac ako tridsiatich titulov literatúry pre deti a mládež i pre dospelých, venuje sa aj
Patrícia Gabrišová: Pravda (v)o studničnej vode
Stanislav Rakús: Pieseň o studničnej vode Pôsobenie Stanislava Rakúsa sa spája okrem plodnej literárnovednej činnosti aj s produkciou umeleckej literatúry po roku 1945. Presnejšie do literatúry vstúpil v 70. rokoch 20. storočia románovou novelou Žobráci, v ktorej reflektuje životy ľudí na spoločenskej periférii. Na osudy marginalizovanej skupiny ľudí je
Patrícia Gabrišová: Ani smrť ich nerozdelí …
Ján Botto: Žltá ľalia Ján Botto ako predstaviteľ slovenského literárneho romantizmu a mladšej štúrovskej generácie vo svojej tvorbe svojrázne uplatňoval spoločenský rozmer romantickej poetiky s úmyslom presadiť národnoemancipačné úsilie v esteticky a eticky platnom a vydarenom tvare. Podľa Panorámy slovenskej literatúry I. Ján Botto bol básnik, ktorý akceptoval
Patrícia Gabrišová: Matka – výkrik
Július Barč-Ivan: Matka Na území Slovenska sa dráma ako literárny druh vyvíjala s pomerným oneskorením v porovnaní s už etablovanými epickými a lyrickými žánrami, čo bolo zapríčinené nedostatočne rozvinutou divadelnou scénou. Jej počiatky boli spočiatku spojené so školskými predstaveniami v latinčine, nedostatok divadiel v neskoršom období suplovali kočovné súbory
Patrícia Gabrišová: Koncept lásky na pozadí zbierky Dotyky od Miroslava Válka
Miroslav Válek : Dotyky Miroslav Válek podľa súčasnej literárnej kritiky spoločne s Milanom Rúfusom na základoch tradičnej poetiky vybudoval poéziu moderného rázu a je pokladaný za majstra voľného verša - aj v čase prevládajúceho modelu socialistického realizmu sa mu v básňach podarilo prelomiť schematizmus a namieril svoje poetické
Patrícia Gabrišová: S chuťou vanilky, tradícií a domova
Martin Kukučín : Vianočné oblátky Historička a etnologička Katarína Nadaská o Vianociach píše ako o období mimoriadne bohatom na tradície, ktorému predchádzala dôkladná duchovná a praktická prípravy. Vianočné tradície sú už po stáročia zaužívaným systémom špecifických rituálov a obradov spojených s kresťanskou vierou - narodením Božieho syna. Ich pôvod
Patrícia Gabrišová: Priezračné ako sklo
Alfonz Bednár : Sklený vrch Pôsobenie Alfonza Bednára v slovenskej literatúre je podmienené nastolenými spoločensko-historickými podmienkami po roku 1945 a udalostiach tzv. Víťazného februára 1948. V krajinách východného bloku, t. j. v područí ZSSR sa udomácnil socialistický realizmus ako oficiálny umelecký smer určujúci v plnej šírke vtedajšie metodologické
Patrícia Gabrišová: Venované všetkým (ne)prebudeným (aby po nich zostala aspoň machuľa)
Martin Kukučín : Neprebudený K napísaniu príspevku ma inšpiroval článok Ako slovenská medicína prebudila Ondráša Machuľu uverejnený v populárno-odbornom mesačníku Historická revue (3/2022), v ktorom sa Jaroslav Valent a Viktor Hlavatovič zaoberajú diagnózou endemického kreténizmu. Ide o pomerne rozšírené mentálne ochorenie, ktoré v 19. a čiastočne v prvej polovici
Patrícia Gabrišová: Podoby postáv vo vybraných prózach Jozefa Gregora Tajovského
Predstaviteľ II. (tzv. kritickej) vlny slovenského realizmu, Jozef Gregor Tajovský, v plnom rozsahu prozaickej a dramatickej tvorby nastavil zrkadlo sociálnym a mravným fenoménom zobrazujúc a akceptujúc postulát škaredosti ako prirodzenú súčasť reality. Využívaný realistický, priam dokumentárny princíp umožňuje prispieť k reflexii doby, a zároveň dochádza k narúšaniu utkvelých predstáv
Patrícia Gabrišová: Objaviť v sebe dieťa
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ Letec, chlapec, ruža, planéta, líška, nakresli mi ovečku a “to dôležité a očiam neviditeľné” - ľahko odhaliteľné kľúčové slová, ktoré v plnom rozsahu charakterizujú celosvetovo známe dielo - Malý princ od francúzskeho spisovateľa A. de Saint-Exupéryho. V príspevku ide o načrtnutie stručnej koncepcii malého
Ako gymnazisti, terciáni, čítajú dielo Malý princ
Ako hodnotíš dielo Malý princ? Zaujalo Ťa niečím? Vyber si časť, ktorá ti v pamäti utkvela najviac. Tereza : Je obdivuhodné, ako autor dokázal v príbehu Malého princa napísať toľko hlbokých myšlienok a právd. Prostredníctvom života a zážitkov Malého princa poukazuje na to, ako rozdielne vnímame svet, kým sme dieťaťom. Svet je plný
Patrícía Gabrišová: V kontúrach noci, smútku a (bez)nádeje
Ivan Krasko: Nox et solitudo Osobnosť básnika Ivana Kraska je neodmysliteľne spätá s etablovaním slovenskej literárnej moderny. Literatúra európskej moderny sa koncipovala na konci dlhého 19. storočia a priamo súvisela s pocitom intelektuálnej a existenčnej krízy. Racionalita a pragmatickosť západnej kultúry neprinášajú (uspokojivú) odpoveď na základné ontologické či metafyzické