Večnosť je plná starých ľudí,
mladých je tu menej, väčšina ešte žije.
V niektorých miestnostiach
sa mi na bosé nohy lepia sivé vlasy,
cítim šanelpäťku a pitralon.
Pod vankúšmi vidieť peniaze,
pod posteľami fotky, ihlice, udice a karty.
Niektorí chodia po chodbách
a vykrikujú, že oni to tak nemysleli.
Nie je tu nebo ani peklo.
Je tu len neskutočne veľa miesta.
Dom
Mama sa tam narodila.
Roky tam chodievala takmer každý víkend.
V spomienkach cítila
váhu vedier miliónkrát nosených od studne k ústam,
triesky v dlani z dreva do pece, ktoré ignorantsky zhorelo skôr, než odišla bolesť,
hlad, ktorý napadol telo a teda aj srdce, lebo ako sa stať milovanejším, keď celý dom si pýtal jesť.
Chuť sliviek, modrých ako nakoniec všetky rany.
Pootvárala okná a dvere, z povaly vyhnala kuny
a navždy vošla do záhrady.
A čo my, deti z rodného bytu?
Kde smäd a hlad prúdia v šachte medzi kúpeľňou a záchodom,
z každej strany oblepené ďalšími rodnými bytmi,
aj keď nosnosť panela ledva unesie toľko osudov,
kde hrejú radiátory a wifi
a z balkóna je bližšie k zemi ako k nebu,
kde je naša záhrada?
Zrelý muž
Za všetkých starcov liezť na vysoké kopce,
a hanbiť sa pritom za svoj rezký krok.
Za otázky detí – A kedy tam už konečne budeme?
Ubudne z teba, ak každú chvíľu zastaneš a nazbieraš im čučoriedky?
Neutekaj. Nech duša dobehne fialové ústa.
Včela na pohrebe
Do čerstvo vykopaného hrobu vletela včela.
Možno kráľovná, tak mocne zabzučala.
Keď vyletela von, preč okolo pozostalých,
niektorí celkom nebadane cúvli.
Keď tadiaľ letela popoludní,
už tam nikto nebol.
Iba kvety – raj.
Všetko,
čo potrebujem na smrť, už mám.
Všetky tie orgány, sústavy, tkanivá, krv…
Len duša ma mýli.
Básne pochádzajú z pripravovanej zbierky Rakúsky domov dôchodcov
Napísanie básnickej zbierky podporil z verejných zdrojov formou štipendia Fond na podporu umenia.
Publikované: 30/11/2020
Silvia Kaščáková je poetka, textárka a rozhlasová redaktorka. Pôsobí ako odborná asistentka na Pedagogickej fakulte v Ružomberku. Vedecký a pedagogický záujem smeruje na literatúru pre deti a mládež, didaktiku literatúry, tvorivé písanie a náboženskú výchovu.